Geen ontkomen aan ūüôĄ Top 10 lijstjes (december 2023)

Geen ontkomen aan ūüôĄ Top 10 lijstjes (december 2023)

Minder gezond dan je denkt

  1. Margarine en namaakboter - bevat maisolie, palmolie, koolzaadolie en is eigenlijk een chemisch product.
  2. Sport- en energiedrankjes - Een gemiddeld flesje sportdrank bevat tussen de 130 en 200 calorie√ęn.
  3. Ontbijtgranen - vaak niet veel meer dan overbewerkte granen met veel toegevoegde suiker.
  4. Plantaardige olie - geperst uit zaden als mais, zonnebloempitten, soja, raapzaad en koolzaad
  5. Bruin brood - wit brood met een kleurtje.
  6. Vruchtensappen - bevatten veel fructose en dus calorie√ęn
  7. ‚ÄėLight‚Äô producten of 0% vet producten - vaak wordt vet vervangen door suiker, zetmeel of chemicali√ęn, wat het zeker niet gezonder maakt terwijl het ook lang niet altijd minder calorie√ęn bevat
  8. Suikervervangers - dit zijn kunstmatige zoetstoffen die een twijfelachtige reputatie hebben als aspartaam, sorbitol (RE blog ???23, niet schadelijk!)
  9. Glutenvrij - gluten verwijderd en vervangen door meestal zetmeelproducten. Deze producten zijn bewerkt en geraffineerd en zeker niet gezonder dan gewone graanproducten.
  10. Soep uit blik of zakjes - bevat vaak onbehoorlijk veel zout. Een portie soep voor 1 persoon kan tot de helft van de aanbevolen hoeveelheid zout per dag bevatten.

Wat is dan wél gezond? De Top-10 gezonde voeding

  1. Broccoli - ruime hoeveelheid vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium ‚Äď sulforafaan; bacteriedodend + gunstige werking bij de bescherming tegen verschillende ziekten + veroudering tegengaan (wordt ook gevonden in spruitjes).
  2. Amandelen - rijk aan biotine, vitamine B2 en E, mangaan, magnesium, fosfor en leveren ook de nodige vezels. Eet ze bij voorkeur rauw, ongebrand en ongezouten.
  3. Knoflook - allicine in knoflook helpt de bloeddruk verlagen en verbetert de bloedsomloop en het cholesterolniveau. Bij regelmatig gebruik verminder je de kans op hart- en vaatziekten. Knoflook werkt antiviraal en antibacterieel zodat je minder kans hebt op verkoudheden.
  4. Rode peper (chilipeper en cayennepeper) - bevatten veel antioxidanten die beschermen tegen hart- en vaatziekten, kanker, voortijdige veroudering en overgewicht. Bovendien zorgt de stof capsa√Įcine, die voor de hete, pittige sensatie zorgt, ervoor dat de hersenen worden aangezet tot het aanmaken van endorfines, een soort natuurlijke pijnstiller, om het brandje te blussen. Dit zorgt voor een prettig gevoel. Verder wordt de maag aangezet tot het produceren van stoffen die helpen tegen maagzweren.
  5. Blauwe bessen - rijk aan antioxidanten, vitamines,¬†mineralen en fytonutri√ęnten. De laatste zijn chemische verbindingen die van nature voorkomen in planten. Je lichaam heeft ze niet nodig op dezelfde manier als het vitamines en mineralen nodig heeft, maar ze spelen wel een rol bij het voorkomen van ziekten. Ze leveren bovendien veel vezels, het geheugen gaat minder snel achteruit en spelen een rol bij het afbreken van vetten in het lichaam.
  6. Vette vis - zalm, makreel, forel, sardines en haring zijn o.a. rijk aan omega-3 vetzuren die het bloed verdunnen, de bloeddruk verlagen en helpen te beschermen tegen hart- en vaatziekten. De ontstekingsremmende werking helpt bovendien bij gewrichtspijn en pijnlijke menstruaties.
  7. Groene bladgroenten - zoals spinazie, boerenkool en snijbiet bijvoorbeeld zijn rijk aan antioxidanten en zijn goede bronnen van vitamine A, B6, C, E en K en leveren ook mineralen zoals selenium, zink, fosfor, koper, foliumzuur, kalium, calcium, mangaan en ijzer. Het eten van deze groenten verlaagt de kans op het ontwikkelen van diabetes 2.
  8. Groene thee - witte thee en in mindere mate ook zwarte thee zijn rijk aan antioxidanten en verminderen daardoor het risico op sommige vormen van kanker. Men gaat er van uit dat als je meer dan vier koppen drinkt, je de kans op een hartaanval met de helft verkleint en de kans op hoge bloeddruk vermindert. Over de invloed van groene thee op de gezondheid is nog niet alles bekend en wordt nog onderzoek gedaan.
  9. Tomaten - bevatten de rode stof lycopeen, een krachtige antioxidant die beschermt tegen hart en vaatziekten en sommige vormen van kanker, in het bijzonder prostaatkanker. Tomaten hebben bovendien een positieve werking op de ogen, in het bijzonder bij het achteruitgaan van het zicht van dichtbij. De stof lycopeen komt beter vrij als je de tomaten verwarmt en combineert met wat olijfolie.
  10. Avocado - bestaan voor een groot deel uit vet, maar wel enkelvoudig onverzadigde vetzuren en die zijn juist goed voor je. Verder leveren ze veel oplosbare ne niet-oplosbare vezels en vitamine B, E en K. Als je regelmatig avocado’s eet dan helpen ze je cholesterol niveau gezond te houden. Ze lijken ook een positieve invloed te hebben op diabetes 2 en hoge bloeddruk.

Vooruit, omdat we dol zijn op lijstjes, nog ééntje dan.

Top 10 … de Eiwit Uitblinkers van 2023 (innovators en pioniers die een verschuiving naar meer plantaardige en alternatieve eiwitten hebben bevorderd):

  1. Boermarke
  2. McDonald’s
  3. Albert Heijn 
  4. Green Protein Alliance
  5. De Nieuwe Melkboer
  6. BOON 
  7. Foodvalley NL 
  8. Avebe 
  9. Eiwitboeren 
  10. FrieslandCampina 

Voor 2024 en verder: Top 10 ... mij niet gezien ūü§®